Ortodox påsk



Förra veckan firade jag skånsk påsk med min familj och den här veckan har jag firat grekisk-ortodox påsk med den grekiska delen av familjen.
Jag kom fram till att det finns många likheter, bl a äggpickning, som vi alltid hållt på med men tydligen resten av Sverige inte gör, det gör dom i Grekland också. Bröden ni ser här ovan, tsoureki, gör mamma också en variant av med ett ägg i mitten. Skillnaden är att tsoureki är sött och med sesamfrön på och mammas är matbröd med vallmofrön på.

Där slutar väl likheterna. Jag var i kyrkan i lördagsnatt, klockan tolv firade man Jesu Uppståndelse med att gratta varandra med kindpussar. Alla barn hade färgglada ljus i händerna (jag fick ett också) för att fira.
Det fanns präster med konstiga hattar och män som sjöng utan avbrott jättelänge.
När vi kommit hem från kyrkan ritade vi kors utanför huset med ljuset och sen åt vi en god soppa (med bl a inälvor).


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0